Piszkos anyagiak

penz.jpgDrága betegség-e a mellrák? - erre a kérdésre kapásból azt feleltem, hogy nem. De aztán leültem és nagyjából összeírtam a kiadásokat. Az eredmény megdöbbentett. 

Elöljáróban elmondom, hogy semmilyen cseppekre, porokra, tablettákra, táplálék kiegészítőkre, csodaszerekre nem költöttem egyetlen forintot sem. Kizárólag olyasmit vettem, amit az orvos javasolt. Azt is el kell mondanom, hogy az onkológiai gyógyszereket nagyon jelentős mértékben támogatja a társadalombiztosítás. Például a hormongyógyszerem három havi adagjáért nem kell ezer forintot sem fizetnem. A hányásellenes készítmények is pár száz forintos tételek. Ennek ellenére a kiadásaim meghaladták a háromszázezer forintot az elmúlt évben.

A  teljesség igényével próbálom felsorolni a kiadási tételeket:

Kompressziós harisnya a műtéthez, fertőtlenítős szappan a műtét utáni otthoni mosakodáshoz, húsz darab vérhigító injekció, fertőtlenítő kendők és kézmosó a kórházi tartózkodásra, három tubus körömvirág krém a műtéti hegek kezelésére. A parókához hozzájárul a TB, de ettől függetlenül pénzbe kerül, és a parókához szükséges dolgokat már mindenkinek saját magának kell fizetni. Ilyenek például a parókasampon, balzsam, hajkefe, paróka alá fejbőrvédő sapka, paróka állvány, otthonra turbánok, kendők. Nyilván ezek nem kötelező kellékek, de igenis szükségesek a normál emberi léthez és ahhoz is, hogy a paróka ne menjen idő előtt tönkre. Összességében pedig többe kerülnek, mint a paróka teljes ára. Az otthoni gyógytornához CD. Kemoterápia alatt a hányásellenes szeren kívül szükség volt görcsoldókra, székletlazítóra, gyomorégés elleni szerre, plusz szódabikarbónára és fájdalomcsillapítóra. A sugárkezeléskor elhasználtam három tubus bőrvédő krémet az irritáció ellen. A vizsgálatokhoz felfújódás elleni szer és intim törlőkendők. Az ionhiányos állapot ellen és megelőzésre magnézium granulátum és kálium. Speciális, protézises melltartó(k), amihez évente egy alkalommal hozzájárul a TB, de azért tízezres tétel az is, és akkor még csak egy darab melltartóról beszélünk. Ha például még fürdőruhát is akar valaki, mert szeretne az egészsége érdekében úszni, nos, akkor mélyen a pénztárcába kell nyúlni. Két nagy kiadást jelentett még, hogy két vizsgálatot magánklinikán kellett elvégeztetnem, mert az állami egészségügyben olyan sokat kellett volna várni, hogy az veszélyeztette volna a kezelésemet. És igen volt és van hálapénz kiadás is. Ezzel kapcsolatban meg kell mondanom, hogy soha, egyetlen alkalommal sem provokálta ki egyetlen orvos sem. Sőt, többen el sem fogadták. De adtam orvosoknak, nővéreknek, asszisztenseknek, adminisztrátoroknak. Nem sokat, csak éppen valamit, mert én is közalkalmazott vagyok, a legrosszabbul fizetettek közül való. És persze azt is figyelembe kell venni, hogy a táppénz nagyon kevés, tehát a bevétel jelentős csökkenését is a kiadásokhoz kell számítani. Pedig én csak nagyon keveset voltam betegállományban (műtét után négy hetet, és a négy kemo után egy-egy hetet), mások sokkal több betegállományra kényszerülnek.  Mint mondtam, nem költöttem egyetlen fillért sem csodaszerekre és táplálékkiegészítőkre, viszont a korábbiakhoz képest sokkal többet költöttem friss zöldségre, gyümölcsre és egyáltalán, a jó minőségű élelmiszerre. És még nem soroltam fel mindent, mert például úgy gondolom, hogy a  műtét előtt a pizsama vásárlás egyéni ügy volt és kórházba bevitt és ott hagyott dolgok is szükségesek lettek volna otthon is (konyhai papírtörlő, szalvéta, WC-papír, stb.), ezeket nem is számoltam bele. 

A kemoterápiás szerekért és az injekciókét semmit sem kell fizetni, ez TB alapon megy. De persze azért vegyük hozzá, hogy 38 éve dolgozom, egyetlen nap munkanélküli lét nélkül, tehát 38 éve minden hónapban fizettem a TB járulékot én is, és a munkáltatóm is. Szinte sosem voltam beteg, így alig használtam fel valamit a befizetett összegből. Úgy gondolom, hogy most ugyan sokba kerülök a TB-nek, de korábban befizettem(tük) ezt a pénzt, és mint most kiszámoltam, nekem is nagyon sok pénzbe kerül a betegség.